Novinky

Názov spoločnosti, tvorba, idea

4. august 2015 Novinky

Ako sa bude volať naša spoločnosť?

V našom blogu sa Vám pokúsime priblížiť, ako nazvať svoju spoločnosť tak, aby názov vystihoval svoju podstatu a bol použiteľný dlhodobo. Treba si uvedomiť, že tvorba názvu spoločnosti nie je vždy veľmi jednoduchá. Radi by sme sa podelili s našimi skúsenosťami pri tvorbe názvov. Zhrnuli sme pre Vás samotnú tvorbu obchodného mena do niekoľkých rád.

Prvá rada znie “nechajte si dosť času”. Na vytvorenie dobrého názvu potrebujete dostatočný čas. Je však dobre ak si určíte aj svoj deadline, pre podvedomé vypätie mozgových buniek. Ak je totiž čas obmedzený, úzkosť z priťažujúceho konca Vás donúti rýchlejšie uvažovať. Budete prekvapený sami zo seba ako Vám to zrazu pôjde. Odporúčame vyčleniť si čas aspoň 3 dni. Nemyslíme tým celé 3 dni od rána do večera uvažovať o názve spoločnosti. Aktívny čas venovaný názvu by mal byť obsiahnutý najmä v prvý deň. Ostatné dni si nechajte čas na uležanie v hlave.

Rada číslo dva znie “pravidlo prvého nápadu”. Osvedčuje sa nám totiž, že prvý nápad je často ten najlepší. Nemusí to byť však pravidlo. Nezabudnite si svoj prvý nápad povedaný nahlas zapísať na papier či do Vášho zariadenia. Aj keď nebude názov dostatočne dobrý, dajú sa z neho často odvodzovať ďalšie názvy. Nezostaňte však nikdy a zopakujeme to pre istotu ešte raz nikdy len pri prvom nápade.

Tu by sme radi spomenuli ďalšiu radu a to pravidlo piatich názvov. Už z názvu ste určite pochopili v čom spočíva toto pravidlo. Z vymyslených názvov avšak minimálne desiatich, vyberte päť najlepších. Je to vždy zaujímavé sledovať finálnych päť názvov, keď si uvedomíte tú skutočnosť, že jedno z nich bude nositeľom mena Vašej spoločnosti. Poraďte sa s priateľmi a blízkymi. Navrhujeme vybrať vzorku piatich rôznych ľudí, ktorím predložíte vytvorené názvy. Nechajte ich vybrať jeden názov a nechajte si odôvodniť prečo si ho dotyčná osoba vybrala.

Prejdime však ku samotnému tvoreniu názvu teda k samotnej kreativite. Ako sme už spomínali na začiatku nášho článku, názov by mal vystihovať samotnú podstatu spoločnosti. Nebude mať predsa spoločnosť zaoberajúca sa prenájmom vozidiel obchodný názov u Martina. Netvrdíme, že takýto názov nemôže byť pri takomto type spoločnosti, len tvrdíme, že existujú aj lepšie názvy. Pri tvorbe obchodného mena veľa ľudí využíva svoje meno a svoje priezvisko. Netvrdíme však, že tvorba názvu zo svojho mena je chyba. Niektoré kombinácie však nie sú dostatočne kreatívne pre určitý druh zamerania spoločnosti. Ak sme však pri takomto tipe názvov, musíme si uvedomiť, že z dlhodobého hľadiska nie je takýto názov pri určitých oblastiach dostatočne nadčasový, čo by mohlo v budúcnosti vytvárať určité komplikácie.

Crystal Events kresba 2 1900x700

Uveďme si príklad:

Predstavme si spoločnosť zaoberajúca sa produkciou piva od roku 1964. Táto spoločnosť má dvoch majiteľov. Prvý majiteľ sa volá Vojtech Štrbavý a jeho spoločník sa volá Peter Garač. Prvé čo napadne by mohlo napadnúť spoločníkov je pre nich “unikátny a nadčasový” názov PIVOVAR ŠTRGAR prípadne PIVOVAR PEVO. V roku 1964 by takýto názov mohol byť dostatočne moderný na to, aby sa ujal. Avšak skúsme sa preniesť do roku 2015. Buďme k sebe úprimný a položme si otázku, či by sme si bez toho aby sme vedeli o akú kvalitu piva sa jedná kúpili pivo, ktoré by malo na sebe nápis: PIVOVAR PEVO. Je však na Vás či sa Vám takýto názov páči. Vráťme sa však ku samotnému tvoreniu. Ak Vám môžeme poradiť, vždy funguje papier a pero. Píšte si všetko čo Vás napadne. Napíšte zámer Vášho podnikania, miesto kde budete vykonávať svoj zámer, farby aké máte radi, obľúbené mená a veľa rôznych ďalších vecí. Uveďme si príklady pre správne názvy spoločnosti podľa oblasti zamerania, ktoré by Vám mohli pomôcť pri tvorbe vlastného názvu.

Finančná oblasť: Pri oblasti zaoberajúcou sa finančným sektorom, je vhodné zvoliť názov veľmi profesionálny, striktný a dôveryhodný. Vhodné sú cudzojazyčné názvy (príklad: THE BEST WAY), skratky (príklad: ING), dvojslovné názvy (príklad: TATRA BANKA)

Služby: Pri službách si žiada názov vystihujúci konkrétnu službu, aby bolo možným klientom jasné, čomu sa spoločnosť venuje. Vhodné sú taktiež cudzojazyčné názvy (príklad: FAX COPY), tradičné názvy obsahujúce meno (príklad: kľúčová služba M&P), skraty (napríklad: PROclean).

Gastro: Novodobé gastro prevádzky si vyžadujú pútavé názvy, ktoré vystihujú druh podávaného pokrmu prípadne nápoja. Vhodné sú zahraničné názvy (príklad: The Shag lounge) názvy obsahujúce konkrétne pokrmy prípadne nápoje (Hummus and Cous-cous bar). Vhodné sú aj exotické názvy (napríklad: Kubu).

Výrobné podniky: Pri výrobných podnikoch sa doslova medze nekladú. Je však vhodné do názvu zakomponovať konkrétny výrobok (napríklad: U. S. Steel Košice). Vhodné sú aj cudzojazyčné názvy prípadne názvy obsahujúce mesto, v ktorom sa výroba nachádza (napríklad: Koukab bread). Pri výrobných podnikoch je vhodné aj použitie mena (napríklad: Víno Matyšák) Je však mnoho príkladov, ktoré by sme mohli uviesť ako vhodné názvy (príklad: RAJO, Figaro, Apple).

Ak si však nie ste istý, prípadne Vás nenapadne žiadny názov, neváhajte osloviť spoločnosti zaoberajúce sa kreatívnou činnosťou. Takéto spoločnosti Vám určite radi poradia ohľadne správneho názvu pre Vašu spoločnosť. Je na Vás ako nazvete svoju spoločnosť, avšak si treba uvedomiť, že je často názov spoločnosti kľúčový. Kľúčový z toho dôvodu, že je poväčšine v kontakte s potencionálnym zákazníkom ako prvý.



Späť na novinky


O autorovi

Róbert

Róbert "Saki"

..web dizajnér..


  • Reklamná agentúra Preston Champagne mi pomohla zrealizovať moje podnikateľské vízie a nápady, tak ako sa mi ani nesnívalo. Dokonale vystihli moju predstavu a pripravili mi skvelý štart do podnikania.
    Dianka Samolejová, CEO at Nueva Via Cakes,
  • Team prestonchampagne vyborne odhadli potreby firmy a nasli adekvatni reseni. To vse v opravdu velmi rychlem case. Nejvice si cenim flexibility a smyslu pro detail. Diky za skvelou praci.
    Jitka Frühaufová, CEO at Sleep4U,
  • Preston Champagne je tím šikovných, flexibilných a ústretových ľudí. Spoluprácu s nimi si veľmi pochvaľujeme a ceníme. Ich služby sú profesionálne a na vysokej úrovni. Sme radi, že sme si správne vybrali a veríme, že spoluprácu budeme naďalej prehlbovať.
    Pavol Michalina, CEO at Vianema,