Novinky

Farby v marketingu

18. december 2017 Novinky

Farby majú v našom živote dôležité miesto. Tak ako si vyberáme farby stien alebo oblečenia, tak isto, možno aj viac by sme mali premýšľať o farbách, ktoré by mali reprezentovať našu firmu. Takže poďme sa trošku povenovať významu farieb a pôsobeniu farieb na človeka.

 

Ak začneme od začiatku môžeme si povedať, že farby sa nám rozdeľujú na základné, sekundárne a terciárne farby. Základné farby sú žltá, červená a modrá. Sekundárne sú farby tie, ktoré vzniknú na základe jednotlivého spojenia základných farieb a teda vznikne fialová, zelená a oranžová (červená + modrá= fialová, modrá + žltá=zelená, červená + žltá=oranžová). Terciárne farby tvoria kombináciu farieb teda spojenie, ako žltozelená, modrofialová a pod. Pridaním čiernej a bielej máme základné spektrum farieb a spojení farieb.

Základ máme poďme sa pozrieť na význam samotných farieb:

Žltá

Farba slnka, ale evokuje aj farbu zlata. Je žiarivá a teda pekne vynikne. Je to farba radosti, optimizmu,  zábavy, kreativity, otvorenosti alebo aj odvahy. Dá sa s ňou znázorniť majestátnosť a úcta. Vyzdvihuje ducha, zvyšuje dôveru a inšpiráciu. Ale, pozor! Žltá je výrazná farba a preto by sa jej nemalo používať príliš veľa. Je známe, že príliš veľa žltej vyvoláva pocity strachu a úzkosti. Je potreba nájsť rovnováhu v žltej tak, aby sa ňou motivovalo.

Červená

Je to teplá farba evokujúca vášeň, dobrodružstvo a symbolizuje srdce a krv. Farba predstavuje oheň, akciu, túžbu alebo tvorivosť. Táto farba priťahuje pozornosť. Je to silná, dynamická a veľmi energická farba. Červená farba patrí medzi najobľúbenejšie farby, dokonca väčšina štátnych vlajok obsahuje červenú farbu. Čo sa týka zapamätateľnosti je červená je tá pravá farba. Pri používaní červenej treba byť taktiež obozretný, pretože červená taktiež môže vyvolávať agresivitu, boj, napätie, hnev alebo nebezpečenstvo.

Modrá

Modra farba patrí medzi najobľúbenejšie farby. Symbolizuje oblohu, vodu, more alebo vzduch. Táto farba evokuje dôveru, istotu, bezpečnosť, spoľahlivosť a profesionalitu. Modrá farba vyvoláva duševnú reakciu, ktorá nám umožňuje sa upokojiť a premýšľať. Nevýhodou tejto farby je, že je to chladná farba. Je to tiež jedna z posledných farieb, ktoré je možné vidieť a môže byť teda chápaná ako vzdialená alebo nepriateľská.

Fialová

Fialová, ako kombinácia modrej a červenej, by mohla byť strednou cestou medzi týmito dvoma farbami. Evokuje rozvahu, mier, pokánie, pokoru, lojalitu alebo tajomstvo. Symbolizuje predstavivosť a duchovnosť. Spojenie energie v červenej a stability v modrej, vytvára akúsi rovnováhu. Táto farba je zaujímavá tím že upokojuje, ale zároveň predstavuje priestor pre nové myšlienky. Treba dávať pozor na to aby fialovej nebolo použité príliš veľa, pretože vie pôsobiť aj rozptyľujúco.

Zelená

Zelená farba je farba harmónie a kľudu. Je to farba prírody a zeme. Symbolizuje rast, znovuzrodenie, sviežosť alebo aj plodnosť. Tato farba je pozitívna, optimistická a ukľudňujúca. Zelená sa používa ak je firma zameraná na prírodu, ale taktiež sa odporúča pri začínajúcej, novej firme na trhu. Zelená prináša pekné pocity, ktoré odrážajú život a odpočinok a pokoj.

Oranžová

Oranžová je kombináciou červenej a žltej. Tak isto sa mieša aj emocionálna stránka farby, kombinuje sa tu energia s červenej farby a zábrana žltej farby. Oranžová farba je výrazná a na pohlaď hneď rozpoznateľná. Symbolizuje kreativitu, nadšenie, odvahu, srdečnosť, priateľskosť, stimuluje chuť do jedla, ale aj motivuje a dodáva pozitívny postoj k životu. Táto farba je teplá a veselá, podporuje aktivitu, chuť a pocit radosti. Celkovo oranžová je tá pravá, na to aby prinášala pohodlie a vytvárala pocit zábavy alebo slobody vo vizuálnom prostredí.

Biela

Biela je farba nadpozemskej čistoty, nevinnosti a pokoja. Symbolizuje taktiež narodenie alebo nové začiatky, slobodu, porozumenie, pravdu, česť, spravodlivosť, bezúhonnosť a toleranciu. Vo východných kultúrach je nepoužiteľná, pretože symbolizuje smrť. Taktiež priveľa bielej môže vyvolávať pocit izolácie, osamelosti alebo prázdnoty.

Čierna

Čierna je farba zla, tmy, strachu, depresie, tajomstva, smrti, ale taktiež elegancie, sofistikovanosti, serióznosti, kontroly a nezávislosti. Je to farba, ktorá je rezervovaná, chýba jej svetlo, preto je vhodná pre ľahkú čitateľnosť. Čierna je vhodná ako doplnková farba a treba byť s ňou opatrný. Príliš veľa čiernej môže vyvolať smútok a negatívne emócie.

Farby1

Zdroj: http://blogs.tradeindia.com/2015/03/communicating-via-colors-hues-as-a-backbone-for-efficacious-branding/

Vnímanie farieb je individuálne a dôležití je aj kontrast a odtieň farby. Je známe, že muži majú radšej výraznejšie farby, pričom ženy skôr preferujú svetlejšie a jemnejšie odtiene.

Farby2

 

Zdroj: https://coschedule.com/blog/wp-content/uploads/color-wheel-1.png

Tak nech sa páči nájdite si vašu farbu. Je potrebné sa zamyslieť čo vás vystihuje, čo je pre vašu firmu dôležité a aký odkaz by ste chceli odoslať. Samozrejme všetko je postavené na všeobecnej rovine a teda môže sa stať, že na vás môže farba pôsobiť inak. Treba si poriadne premyslieť, akú farbu alebo, akú farebnú kombináciu si zvolíme. Jedna rada, ktorá sa dá aplikovať na mnohé aspekty života platí aj pre vytvorenie identity firmy a teda aj výber farby, „menej je niekedy viac“.

 

Zdroje:

Eiseman, L.: Color – Messages & Meanings: A PANTONE Color Resource. Massachusetts: Hand Books Press, 2006. s.144. ISBN-13: 978-0-9714010-6-8



Späť na novinky


O autorovi


  • Reklamná agentúra Preston Champagne mi pomohla zrealizovať moje podnikateľské vízie a nápady, tak ako sa mi ani nesnívalo. Dokonale vystihli moju predstavu a pripravili mi skvelý štart do podnikania.
    Dianka Samolejová, CEO at Nueva Via Cakes,
  • Team prestonchampagne vyborne odhadli potreby firmy a nasli adekvatni reseni. To vse v opravdu velmi rychlem case. Nejvice si cenim flexibility a smyslu pro detail. Diky za skvelou praci.
    Jitka Frühaufová, CEO at Sleep4U,
  • Preston Champagne je tím šikovných, flexibilných a ústretových ľudí. Spoluprácu s nimi si veľmi pochvaľujeme a ceníme. Ich služby sú profesionálne a na vysokej úrovni. Sme radi, že sme si správne vybrali a veríme, že spoluprácu budeme naďalej prehlbovať.
    Pavol Michalina, CEO at Vianema,